Tradičné inak – zdravšie ovocné knedle, šúľance (bez lepku, laktózy, vajec)

 

OvocneKnedleKolaz

Viem, že väčšina z nás obľubuje toto tradičné slovenské jedlo a vždy som obdivovala moju mamu. Ostalo nám pár varených zemiačikov a ona ich postrúhala, pridala trochu múky a z cesta vytvorila šúľance, dala ich na tácku a šup do mrazáku. Keď zmrzli preložila ich do vrecka a už bola rezerva pre mlsné jazýčky detí či vnúčat. Vedela využiť každý zostatok stravy.

Obdobie od neskorej jari do jesene je vždy sezónou čerstvého ovocia, jahôd, marhúľ, neskôr sliviek a s tým sú spojené ovocné knedličky a koláče. Chuť čerstvého domáceho ovocia nevyváži nič, je vhodné na varenie a pečenie. Samozrejme ak ich nekupujeme mu, lebo tie zjeme okamžite 😀 😀 😀

Príprava ovocných zemiakových knedlí je jednoduchá a rovnako je jednoduchá príprava knedlí z iného cesta – odpaľovaného, rezancového alebo tvarohového.

Ak však máte v rodine niekoho, kto má potravinovú intoleranciu na lepok, či pšenicu je  potrebné zmeniť suroviny na ich prípravu.
Často sa vyskytuje potravinová intolerancia či intolerancia na laktózu, alergia na bielkovinu kravského mlieka, alebo intolerancia na vajcia. (zväčša vaječný bielok)

A tak ak máte tento problém, alebo chcete len ochutnať niečo tradičné avšak zdravšie, odporúčame vám vyskúšať tento netradičný recept. Pri troche trpezlivosti môžete pre svojich najbližších pripravovať obľúbené jedlá bez obmedzení. A prečo hovorím o trpezlivosti?

Recept nie je zložitý, ale ako všetko nové potrebuje iný prístup 🙂

Základom cesta je varené pšeno. Je to lúpané proso a je to pseudoobilnina, ktorá neobsahuje lepok a má vysokú výživovú hodnotu. Pšeno je pre nás Slovákov veľmi príbuzná obilnina. Pestovali sme ju celé stáročia a je takpovediac: naša 🙂 aj keď pochádza z Číny, východnej Ázie 😉 Postupne ho však z našej stravy vytlačila pšenica.

Zo pšena si pripravíte chutnú sladkú kašu na raňajky, alebo slanú kašu s opraženou cibuľkou a slaninkou. Je veľmi veľa receptov z touto surovinou a oplatí sa skúšať.

Varíme ho vo vode v pomere 1:2. Pšeno 1 : 2 voda

Na prípravu cesta budete potrebovať:

  • 300g uvareného pšena
  • 50g kukuričnej múky (alebo ryžovej)
  • 15g kukuričného škrobu (Maizena) (alebo zemiakového, ryžového a pod.)
  • štipka soli
  • ovocie do knedlí, mak ako posyp na šúľance aj knedle, alebo orechy atď.
  • ghee – prepustené maslo, ktoré môžu aj ľudia trpiaci potravinovou alergiou (mlieko) alebo intoleranciou na laktózu, prípadne kokosový tuk a pod.

Postup:
Uvarené vychladnuté pšeno zmiešajte s kukuričnou múkou a škrobom. (môžete použiť aj ryžovú múku a zemiakový škrob, ak trpíte intoleranciou na kukuricu)
Je dôležité do prosa zapracovať tie dve suroviny. Ak je to veľmi suché pridajte kvapku vody (nie viac). Nechajte cesto chvíľu postáť. Vytvarujte z neho šúľance, alebo vytvorte ovocné knedle.
Vodu v hrnci priveďte k varu, osoľte ju a šúľance a knedle do nej vložte. Znížte prívod tepla a varte pár minút, knedle vyplávajú na povrch. Vyberte ich, posypte makom, orechmi, opraženou strúhankou, alebo tvarohom.

Polejte maslom, ghee, alebo kokosovým olejom (pri alergii na mliečnu bielkovinu, alebo intolerancii na laktózu).

Veríme, že si pochutnáte a pošlete nám vašu fotku, ďakujeme.

Mohlo by vás tiež zaujímať:

GnocchiBezLepkuBelepkove_Makove_rezy_s_Jablkami-1AvokadoMata

Tento obsah bol zaradený v Jedlá bez mäsa, Recepty, Sladké jedlá, dezerty a označkovaný ako , , , , , , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

2 odpovede na Tradičné inak – zdravšie ovocné knedle, šúľance (bez lepku, laktózy, vajec)

  1. Alena povedal:

    práve dojedené, skutočne ľahký a výborný recept. ďakujem za skvelý obedík. Alena

    • Tak to nás teší 🙂 Aj nám veľmi chutia. Ďakujeme za pochvalu, veľmi nám to pomáha robiť veci lepšie a chutnejšie.
      A určite takéto lahodné recepty budeme pripravovať aj naďalej.
      Krásny deň od nás. Jarka & Renka

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *