Top 10 výživových trendov na rok 2017

Tak ako vo všetkom v našom živote ( automobilový priemysel, kozmetický priemysel, módny priemysel, fitness, šperky, hodiny, medicína…) sa prezentujú vždy trendy na ďalší rok a rovnako je to aj v stravovaní a výžive.

Tak čo by sa malo byť trendy na tento rok? Ktoré zdravé potraviny, návyky by to mohli byť? Poďme sa spolu na to pozrieť.

  1. Cestoviny zo strukovín.
    Strukoviny patria medzi top potraviny. Obsahujú množstvo zdraviu prospešných živín. Kvalitné sacharidy, rastlinné bielkoviny (pozor ale na to, že často nie sú kompletným zdrojom všetkých aminokyselín), veľa vlákniny, vitamíny, minerály, stopové prvky. Navyše, ak sa spoja tieto všetky benefity  do cestovín je to výhra. Pravdou je, že klasické cestoviny sú u nás tak trochu na ústupe hlavne preto, lebo „doktor google“ často hovorí, že sa z nich priberá – čo mimochodom nie je pravda. Ale … keďže nám cestovinové jedlá chýbajú, tie zo strukovín by mohli byť riešením. Cestoviny z červenej šošovice, cíceru, edamame, čiernej fazule atď. Výber sa postupne zvyšuje. Nájdete ich v potravinách so zdravou výživou.
  1. Fermentované potraviny
    Stále viac  sa kladie dôraz na to, aby naše črevá boli v poriadku. Aby sa zdraviu prospešné baktérie mali v našom brušku dobre. A práve fermentované potraviny nám dokážu tento stav zlepšiť. Na trhu sa  objavujú keramické nádoby, v ktorých si viete pripraviť fermentovanú zeleninu aj doma v menších množstvách, je už dostatok  receptov a už to nie je iba naša typická kyslá kapusta a kvašáky, ktoré si tradične pripravujeme. Určite trend zlepšenia stavu čreva bude aj tento rok pretrvávať a preto fermentované potraviny majú svoje miesto v rebríčku top 🙂
  1. Zeleninové čipsy.
    Noooo, možno by sme mohli polemizovať, ale určite majú svoje miesto v top 10. Avšak, tu treba určite pripomenúť, že nie je všetko zlato čo sa blyští 😉 a preto si treba starostlivo vyberať aké čipsy si kúpime, alebo v tom najlepšom prípade urobíme doma. To, že niečo kúpite v zdravej výžive ešte ani zďaleka neznamená zdravie a zdravú potraviny. Čipsy si viete vyrobiť doma, stačí Vám troška oleja, kvalitná soľ, rúra na pečenie a trpezlivosť 🙂 Rozhodne je to zdravšie chrumkanie na party, ako klasické kupované zemiakové čipsy.
  2. Morské riasy
    Chudobné  na kalórie, bohaté na živiny. A nie je to len o tom, že ich použijeme do sushi 🙂 Dajú sa dať do zeleninových polievok, existujú tiež vo forme čipsov, alebo ich vieme použiť do kaší či iných pokrmov. Rozhodne by sme ich mali zaradiť pravidelnejšie do našej stravy a profitovať z ich zdravotného prínosu.
  1. Menej cukru a alternatívne riešenia
    Kokosový cukor získava  na popularite. Ale pozornosť si určite zaslúži napríklad aj ďatlový sirup, kvalitný med. Avšak v neposlednom rade by sme sa mali naučiť používať cukor v menšej miere. Presladené jedlá, koláče, vysokospracované jedlá plné pridaného cukru, to všetko negatívne vplýva na naše zdravie. Pamätajte ale na to, že používať umelo vytvorené sladidlá nie je riešením. Ich negatívne vplyvy na zdravie, hladinu glukózy sú častým zdrojom štúdií. A preto s mierou a príležitostne je lepšie dať si dobrý cukor, ako bez miery a často náhradné sladidlá, aj keď sú „ módne“. 🙂
  1. Vývar – dobrý, domáci, pravý
    Domáci vývar je liekom na mnohé choroby. Pravidelná konzumácia kvalitného vývaru z kostí a mäsa, najmä v období, kedy naša imunita dostáva zabrať je malým zázrakom. Stále si myslíme, že vývar ešte nie je top potravinou, ale mal by byť a možno tento rok bude patriť medzi naše top jedlá. Dobrý vývar je nielen chutný, ale plný kvalitných živín a ako použijete kvalitné mäso, čerstvé bylinky a zeleninu od farmára, dodáte svojmu telu a imunite to, čo potrebujú. Kvalitný vývar je základom všetkých polievok a omáčok, nie len vývar s rezancami 🙂

    zdroj obrázku: https://curcuma-longa.com

  2. Kurkuma
    A aj tento rok si zaslúži našu pozornosť. Doprajte si pravidelne kvalitné indické jedlo,
    v ktorom často kurkuma zohráva kľúčovú úlohu. Jedlá, ktoré sú navyše pikantné majú antiseptický účinok a často vegetariánske indické jedlá odľahčia trávenie a dodajú vášmu telu potrebnú vlákninu a živiny. Kurkuma so svojim obsahom kurkumínu patrí medzi najzdravšie korenie a mala by byť pravidelne súčasťou našej stravy.
    Pridávať ju môžete do mäsitých jedál, do ryže, do zeleninových jedál, vývarov z mäsa a zeleniny, do pečenia…. možností je veľa. Používajte ju v malom množstve a denne.
  1. Vegatariánske alebo vegan jedlá
    Naša klasická slovenská strava je bohatá na mäso, živočíšne produkty , navyše chudobná na vlákninu. A to nie je dobrá kombinácia. Dopriať si aspoň jeden deň bez mäsa a poprípade aj živočíšnych produktov zlepší vaše trávenie, stav čreva a navyše, naruší často tak stereotypnú stravu. Jeden deň bez mäsa má mnoho výhod . Najdôležitejšie sú zdravotné benefity. Pozitívny vplyv na hmotnosť, kardiovaskulárny systém. A ak si neviete predstaviť ani jeden deň bez živočíšnych produktov, tak zaraďte v tento deň bez mäsa do svojej stravy viac zeleniny, ovocia, orechov a semienok. Vaše zdravie sa vám odvďačí.
  1. Miska plná kvalitných obilnín
    Kvalitné obilniny ako quinoa, pšeno, amarant, jačmenné krúpy, pohánka, celozrnný kuskus, bulgur, celozrnná ryža, to všetko patrí pravidelne na náš stôl. Takéto jedlo však nemá byť založené len na obilninách. Miska plná kvalitnej zeleniny, strukovín v kombinácii s obilninami, orechmi, semienkami dodá telu všetky prospešné živiny. Tuky, sacharidy a v správnych kombináciách aj celú škálu esenciálnych aminokyselín. A prečo vidíme takéto jedlá ako jedno z top jedál na rok 2017? Jednoducho preto, lebo si ich viete pripraviť za chvíľku, vopred a sú aj skvelým jedlom na cesty, do práce 🙂
  1. Jednoduchosť, farebnosť a zdravý rozum
    Posledný tip sme si nechali skôr ako myšlienku na záver. Jednoduchosť v strave, bez zbytočných extrémov by mohli byť trendom na tento rok. Extrémne diéty, formy stravovania prinášajú extrémne výsledky. Ale nie len na strate hmotnosti, ale často sekundárne na strate zdravia. A preto jednoduchosť a jedlá plné krásnych farieb, pri ktorých použijeme zdravý rozum by mohli byť tiež trendom tohto roku. Veď každý si zaslúžime byť zdravý, spokojný a plný energie.

Zdravý rok 2017 prajeme 🙂 J & R

Tento obsah bol zaradený v Hlavne, Výživa a označkovaný ako , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *