Čo je efektívnejšie pre chudnutie? Cvičenie alebo  upravené stravovanie?

Často sa v praxi stretávam s tým, že sa ľudia bezhlavo vrhajú do cvičenia s očakávaním zníženia hmotnosti. Niekedy dokonca v očakávaní toho, že už v lete budú mať na bruchu povestný „pekáč“. Niektorí dokonca zvolia lepšiu cestu a cvičia pod dohľadom trénera. Prvé týždne pomaly ubiehajú a aj keď pot by mohli merať  na litre, vytúžená postava do plaviek sa nie a nie rysovať. Dokonca sa často stáva, že im stúpa hmotnosť a prichádza stav dezilúzie.

Kde hľadať chybu? Je chyba v trénerovi? Alebo v cvičení, v génoch či vo veku ? Alebo nebodaj v tom, že „JA JEDNODUCHO NESCHUDNEM?“

Vysvetlenie je naozaj jednoduché a znie:

Nemôžete cvičením oklamať svoje ústa.

A nie, nie je chyba ani v trénerovi. (zvyčajne. Pokiaľ vás nenúti jesť iba kura na vode, ryžu a uhorku. Aj to sa stáva a ak na to narazíte, utekajte od takého trénera čo najďalej)

Nechcem týmto článkom dehonestovať cvičenie a povedať Vám, aby ste na neho zabudli a že nemusíte. To v ŽIADNOM prípade. Bez pohybu to nepôjde. Nikdy. (ale aj pravidelná cielená chôdza je pohyb. Nemusíte trénovať na olympiádu)

Pravidelné cvičenie má vysoký efekt. Pokiaľ ho vykonávame správne, neprepíname sa dlhodobo a tak neoslabujeme svoj imunitný systém, potom takýto pohyb veľmi pozitívne vplýva na naše zdravie, svalovú hmotu, ktorá má potom tendenciu zvyšovať spotrebu a spaľovanie nadbytočného tuku. Cvičenie má pozitívny vplyv na liečbu mnohých civilizačných ochorení akými sú napríklad:

  • diabetes
  • kardiovaskulárne problémy
  • depresia
  • nadváha, obezita
  • astma
  • oslabený imunitný systém

Takže cvičenie má veľký vplyv na zdravú hmotnosť, ale iba pohyb a cvičenie nemajú kľúčový vplyv.

Je to hlavne to koľko a čo jete, čo má vplyv na to, ako budete vyzerať.

Uvediem Vám príklad z praxe.

Posledné 3 roky pravidelne meriame na našom prístroji JAWON v našom Centre jedného výkonnostného amatérskeho cyklistu. Na pohľad štíhly, vyšportovaný človek po 40ke, ktorý v sezóne má tuk podkožný na spodnej norme, ale ten vnútrobrušný z roka na rok rastie. V zimnom období navyše rastie aj ten podkožný a drží sa hornej normy, alebo ju mierne prelezie. Čím to je, keď toľko trénuje? Vyzerá naozaj chudo, nemá bruško a napriek tomu má nad normu vnútrobrušný tuk?

Odpoveď je jednoduchá a hľadajte ju vo VÝŽIVE.

Má rád sladkosti a často chodí do „šuflíkových“ zásob. Popri tom 2-3 deci vínka a postupne si takto zarábal na problém. Až do tejto zimy, kedy sme sa pozreli na posledné merania a sám skonštatoval, že len jazdiť nestačí.

Sám pohyb nestačí na to, aby sme docielili optimálnu a zdravú hmotnosť. Základom je … správne nastavené stravovanie.

Druhý príklad zo súčasnej praxe?

Pani, po 35ke. Cvičí do zbláznenia 6-7x v týždni dokonca dvojfázovo. Popri tom sa bojí jesť sacharidy, lebo však … z nich sa hrozne priberá. Nerešpektuje oddych, nerešpektuje potreby svalov a to nielen vo forme bielkovín, ale kvalitných sacharidov a optimálneho pomeru tukov. A výsledok? Napriek tomu všetkému cvičeniu v posilke, behom na páse a litrom potu má …. tukovú nadváhu. Pri výške 165cm má 85kg. Možno sa chce nadobro zničiť.

Už tušíte kde je problém? Iba pohyb nestačí. Riešenie sa ukrýva aj v stravovaní.

A aké je to správne?
Vegan, Vegetarián, Raw, Paleo, WHO, Low-carb, Intermittent fasting (prerušovaný pôst), sacharidové vlny … ?

Budem úprimná a prezradím Vám tajomstvo. Stačí, ak si položíte jednoduchú otázku, ak sa rozhodujete pre iný spôsob stravovania.

Je tento spôsob, pre ktorý som sa rozhodla/rozhodol dlhodobo celoživotne udržateľný a poskytne mi dostatok živín na môj život? Viem si predstaviť takto sa stravovať dlhodobo?

Odpoveď môže byť iba ÁNO alebo NIE.

To je tá najdôležitejšia otázka, ktorú si potrebujete položiť. S rešpektom k vášmu zdraviu, s rešpektom k vás a tomu, čo potrebuje práve vaše jedinečné telo.

Nájdete si svoj vlastný štýl (možno s pomocou odborníka na výživu) a bude Vám jedno, čo je trendy, akú diétu rieši suseda či sused. A už nebudete potrebovať byť v posilke cool pre novú diétu alebo chudnúci program.

Jednoducho sa začnete stravovať tak, aby ste boli spokojní, zdraví a v pohode.

Zmena hmotnosti a vyformovanie postavy  je celý komplex.

Je to prepojenie stravy, pohybu, spánku, pitného režimu a relaxu. Väčšinu z toho vieme sami ovplyvniť a preto to, ako vyzeráme je iba výsledkom toho, ako sme sa k sebe správali do dnešného dňa. Ak to chcete zmeniť, urobte zmenu a tento krát sa Vám to určite podarí. Ak si na to netrúfate sami požiadajte o pomoc odborníka. Veď aj na kompletný servis s autom nepôjdete k mäsiarovi, ale zájdete do servisu. Rovnako aj vaše telo si zaslúži odbornú starostlivosť a rady. Ešte predtým, ako pre zdravotné dôvody k zmenám bude musieť pristúpiť.

Ak si na to netrúfate sami, radi Vám v tom pomôžeme. Bez obáv nás oslovte 🙂 Výžive sa venujeme viac ako 15 rokov. Máme akreditáciu, spolupracujeme s lekármi, odborníkmi a využívame najmodernejšiu techniku. Ale čo je najdôležitejšie: Ku každému človeku pristupujeme veľmi individuálne. Vnímame ho ako komplex so všetkým, či k nám prináša. S prácou, rodinou, náladami, históriou, anamnézou a cieľmi, snami, ale aj s tým, že k nám prichádza s množstvom skúseností a návykov, ktoré spolu meníme k lepšiemu.

Tento obsah bol zaradený v Hlavne, Pohyb, Výživa a označkovaný ako , , , , , , , , , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *