Čas pred sviatkami je obdobie, keď supermarkety praskajú vo švíkoch a obrovské nákupné koše už skoro nestačia. Predlžujú sa otváracie doby a tovar už ani nevykladajú z paliet, len jednoducho postavia do cesty medzi regálmi paletu s majonézou alebo paletu s údenou krkovičkou či s tradičným sladkým pečivom.
Zaujíma ma výživa a teda aj nákupné zvyky ľudí a tak som si tesne pred sviatkami urobila cestu do veľkého supermarketu a s rukami vo vreckách som sledovala správanie nakupujúcich.
Výsledok?
Ten je na niekoľko tém, článkov.
- Len minimum zákazníkov si pozrelo údaje na etikete, možno dátum spotreby, ale inak žiadny záujem o zloženie produktu, o energetických hodnotách či o výrobcovi.
- Prekvapuje ma stále, že skoro nikto si nerobí cenové porovnanie pri rôznych baleniach toho istého produktu. Jednotkové ceny sú všade uvedené a veľmi to nevyužívame. A sú tak rozdiely nie v centoch na kilogram, ale aj v eurách 🙁
- V nákupných košoch bolo najviac produktov z letákov a TV reklamy, potom tradičné produkty (tučné mäso, majonézy, knedle, majonézové šaláty, údeniny a nátierkové syry, margaríny, vajcia) a veľké množstvo light produktov (od nátierkových masiel, syrov, mlieka, jogurtov, cereálií , mrazených pizzových špecialít až po light zmrzlinu)
Light produkty nakupujú zvyčajne ľudia, ktorí sú tuční až obézni. Všimnite si to, keď budete nakupovať.
Na trhu s potravinami sú Light produkty stále veľmi obľúbené. A to aj napriek tomu, že viaceré výskumy dokázali, že nie všetky tieto produkty vedú k želanému výsledku, ešte veľa ľudí dôverujú tomu označeniu a hlavne pôsobivej reklame na tieto produkty.
Všetko to začalo v 70-tych rokoch príchodom nízkotučného margarínu. V dnešnej dobe sa vyrábajú „ light“ produkty vo všetkých potravinárskych druhov. Veľké firmy stále rozširovali svoju produkciu, aby oslovili čoraz viac ľudí túžiacich po rýchlom a „chutnom“ schudnutí. A tak len vyhovovali požiadavke „ obéznych“ ľudí. Táto ponuka produktov sa veľmi rozšírila a veľké obchodné reťazce vycítili šancu na stále väčšie zisky v tomto druhu potravín a tak vyvinuli vlastné Light série produktov.
Takmer každý štvrtý zákazník kupuje tieto produkty a nie je to len mladá generácia.
Majú tieto produkty účinky, ktoré sľubujú reklamné nápisy?
Zákazník musí zaplatiť viac za tieto produkty, ktoré majú nižší obsah tuku a cukru. Výrobca si predsa nechá túto špeciálnu výrobu zaplatiť. Light produkty bývajú obohacované umelými príchuťami aby sa výsledná chuť produktu nezmenila vzhľadom na to, že tuk ktorý bol znížený, je nosičom chutí.
Do mnohých produktov sa dokonca primiešava vzduch resp. dusík, aby sa zväčšil objem.
Kritický a pozorný pohľad na etiketu produktu odhalí nezrovnalosti, ktoré oznamuje reklama. Často majú tieto produkty vysoký obsah tuku , zvýšený obsah sacharidov (cukrov) a sladidiel.
Často nie je rozdiel v kalorickej hodnote porovnávaných produktov. Pridané umelé sladidlá (okrem toho, že majú negatívy vplyv na naše zdravie) spôsobujú to, že sa naučíme na potrebu sladkého v našom jedálničku, teda spôsobujú závislosť na sladkú chuť.
Dôležitým nedostatkom týchto produktov je to, že nie sú určené k zdravej výžive. To nebolo úmyslom ich tvorcov a výrobcov. Tí vyrobili produkty, ktoré majú znižovať hmotnosť ale nie je dané, že tieto produkty spĺňajú požiadavky zdravej výživy. Bolo by lepšie robiť reklamu, ktorá by ukázala ako sa dá znížiť energetická hodnota obloženého chleba s maslom a salámou, ktorú si nosia deti do školy.
Ale to zrejme nie je úloha výrobcov light potravín a ani predajcov. K tomu sú výživový poradcovia a tí určite neodporúčajú light produkty.
Denná dávka ovocia a zeleniny, to sú pravé light produkty, z prírody. A obsahujú množstvo vitamínov, minerálov, enzýmov, fytonutrientov a vlákniny. Teda okrem senzačnej chuti.
S light produktami sa vám nepodarí chudnúť a schudnúť, telo neoklamete. Venujte svoju pozornosť pri plánovaní jedla a hlavne pri nákupe etiketám potravín a inštinktívne sa vyhnete nízkotučným jogurtom, ktoré obsahujú príliš veľa sacharidov, ktoré spôsobujú priberanie na hmotnosti.
Ale 🙂 … aby som nebola celkom nespravodlivá. V nákupných vozíkoch boli aj banány, pomaranče, jablká, koreňová zelenina, paradajky a aj reďkovky a šaláty.
A stále verím, že množstvo nakúpenej a skonzumovanej zeleniny a ovocia sa objaví aj v štatistikách, ale hlavne, že sa to prejaví na našom zdraví.
A to to predsa ide, o zdravie. 🙂